zondag, oktober 26, 2008

Zondag

Een leuk moment, de zondagskrant valt in de bus. Daar sta ik dan, pontificaal op de voorpagina! Hier de volledige tekst, en ja ik heb enige waarheden wat versimpeld :-)

'Wijn is lekker en spannend'
Udo Göebel voor derde keer Vinoloog van het Jaar
HOORN - Udo Göebel uit Hoorn heeft het weer voor elkaar gekregen: 5 oktober veroverde hij voor de derde keer de titel Vinoloog van het Jaar. De 39-jarige wijnliefhebber nam deel aan de proefwedstrijd 'Prix Pommery', die door de Vereniging Vinologen Nederland georganiseerd werd. Udo moest twaalf wijnen proeven en diverse vragen beantwoorden. De felbegeerde titel won hij ook al in 2002 en 2005. Nooit eerder won iemand deze wedstrijd drie keer. Een unieke prestatie van de Hoornaar.

Als tiener had Udo al een meer dan gemiddelde belangstelling voor wijn. "Hoe dat eigenlijk precies komt, kan ik niet verklaren. Wel maakte mijn moeder haar eigen wijn van de vruchten uit haar moestuin. Ik herinner me dat onze badkuip vaak helemaal gevuld was met appels", lacht Udo. "Ik volgde de Middelbare Detailhandel School en kreeg ook het vak 'wijn'. Toen raakte ik echt enthousiast. Onze leraar nam de klas mee naar Frankrijk. Ik vond het schitterend om daar tussen de wijnranken te lopen. Vanaf toen wist ik zeker dat ik meer met wijn wilde doen."

Eureka

Udo volgde de Vinologenopleiding aan de Wijnacademie en was op z'n negentiende al bedrijfsleider in een slijterij. "Toen ik twintig was, behaalde ik m'n diploma. Daarmee was ik de jongste vinoloog van Nederland. Daarna bleef ik wijnproeven en -cursussen volgen. Dat moet je als wijnkenner blijven doen, omdat ieder jaar weer nieuwe wijnen op de markt komen." Eind 2005 nam Udo een rigoureus besluit: een sabbatical. Hoewel hij een leuke baan bij een grote slijterij had, ging Udo een jaar met onbetaald verlof. "Ik wilde heel graag een keer zelf wijn maken. Al eerder was ik voor een wijnreis naar Zuid-Afrika geweest en dat land heeft me helemaal betoverd. Bovendien worden er mooie wijnen gemaakt." Udo vond in Zuid-Afrika een baan voor drie maanden als assistent-wijnmaker bij een winery in Paarl. Daar kwam hij erachter wat wijn maken écht inhoudt. "Het was ontzettend hard werken. Het verwerken van de oogst is een hectische tijd in de wijnmakerij. We werkten van 's ochtends zeven tot 's avonds elf uur, en dat weken achter elkaar. Per dag had ik slechts een halfuurtje pauze. Gelukkig had ik in de weekenden wel tijd om de omgeving te verkennen. Ik heb veel winery's bezocht en vooral veel wijnen geproefd! Vele soorten waren hartstikke lekker, maar kon je in Nederland niet kopen. Ik kreeg een soort eureka-moment: ik moest voor mezelf gaan beginnen! Vanaf toen ben ik nog meer wijnen gaan proeven. Ik reed van de ene winery naar de andere."

Proefgeheugen

Intussen heeft Udo nu in Nederland zijn eigen wijnhandel 'WineMatters' met alleen Zuid-Afrikaanse exemplaren. Hij verkoopt ze rechtstreeks aan de liefhebber. "Wijn is een geweldig product. Het is lekker, spannend en afwisselend. Spannend, omdat er elk jaar weer nieuwe wijnen op de markt komen. Er gebeurt ontzettend veel op wijngebied." Zo worden er ook veel wedstrijden gehouden, waar Udo graag aan meedoet. Voor de tiende keer deed hij dit jaar mee aan de grootste proefwedstrijd van Nederland, waar alleen gediplomeerde vinologen aan mogen deelnemen. Zo'n zeventig mensen schreven zich voor de wedstrijd in. Voor de derde keer ging Udo er met de hoofdprijs vandoor: een dubbele magnum champagne, een cheque, een oorkonde én een weekend naar het Franse Champagne. "Hele leuke prijzen. Er zijn drie voorrondes en de beste tien staan in de finale. Elke ronde moet je twaalf soorten wijn proeven en vervolgens wordt je gevraagd om welk oogstjaar het gaat en waar de wijn vandaan komt, inclusief de streeknaam. Best lastig hoor! Er zijn wereldwijd namelijk honderdduizenden soorten wijn. Dat betekent dat je na elke slok een beroep moet doen op je zogenaamde 'proefgeheugen'. Elk jaar proef ik namelijk zo'n vijftienhonderd wijnen en die sla ik allemaal op. Het probleem is alleen dat veel wijnen op elkaar lijken. Dan moet je extra goed in dat geheugen graven", lacht Udo. Leuk om te weten is dat tijdens de wedstrijd geen enkele Zuid-Afrikaanse wijn op de proeftafel stond.

Misverstand

Tot slot wil Udo graag een groot misverstand uit de wereld helpen. "Vaak hoor je: hoe ouder de wijn, hoe beter. Dat is absoluut niet waar. Een fles rode wijn kan je tot ongeveer twee jaar na aankoop bewaren, witte wijn zelfs maar één jaar. Daarna wordt de smaak gewoon minder, met uitzondering van de echt dure exemplaren. Mijn advies is dus: wacht met een mooie fles wijn niet tot een speciaal moment, maar drink 'm meteen op. Dan is-ie echt het lekkerst. Zelf drink ik elke dag drie glazen. Ik moet wel heel ziek zijn, wil ik 's avonds geen wijntje nemen!"

1 opmerking:

Anoniem zei

we hopen dat je nog over straat kunt morgen. ;-)
Eric en Mar