donderdag, oktober 02, 2008

De Veiling

Nadat de groep afgelopen vrijdag naar huis vloog ben ik nog een paar dagen gebleven. Het eerste op het program was het bijwonen van de Cape Winemakers Guild Auction. Dit is een veiling van exceptionele wijnen van de beste wijnmakers van het land. De aangeboden wijnen zijn nooit te koop op een andere manier dus ik wou dat wel eens meemaken. Met zo'n 100 andere bieders in de zaal en zo'n 100 wijnmakers met familie extra was het een drukte van belang. Een paar wijnen die ik wou hebben gingen voor recordprijzen weg, zoals Boekenhoutskloof syrah. Denk dan aan zo'n 100 euro per fles! De totale opbrengst (excl. BTW) was vijf miljoen rand, niet slecht voor een dagje veilen.
Uiteindelijk heb ik zelf drie 'lots' gekocht, allemaal wijnen die bijzonder goed zijn, maar ook nog enigzins betaalbaar (tussen €25,- en €38,- per fles):

Cederberg Private Cellar Semillon 2007 (6 doosjes)
Kaapzicht Cape Blend Auction Reserve 2006 (6 doosjes)
Luddite Wild Hoar Shiraz / Cabernet Sauvignon (8 doosjes)

Over een paar maandjes is alles in Nederland, van alles hou ik twee doosjes voor mezelf, de rest gaat in de verkoop.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Doe mij twee combi dozen a.u.b.
groeten van Hendrik

Anoniem zei

Heet die wijn echt Wild Hoar? Klinkt als... een zwoel wijntje.

Udo zei

nee klopt echt:

90% Shiraz, 10% Cabernet Sauvignon A barrel selection Shiraz which spent 18 months in 100% French oak, of which 50% was new. This barrel selection was blended with 10% cabernet Sauvignon to give the wine more structure, backbone and age-ability. The name comes from my son misunderstanding the name WILD BOAR and for some reason calling them WILD HOARS. Tasting note: Rich vibrant colour, dark fruit and chocolate with typical Shiraz spiciness balancing the palate. Firm ripe tannins which form a backbone on which this wine is built.