zaterdag, september 01, 2007

20 jaar

Vandaag zit ik 20 jaar in het wijnvak. Op zeventienjarige leeftijd, als broekie begonnen bij een Klerks slijterij in Lisse. OK, over 5 daagjes is het mijn verjaardag dus ik was zo goed als 18. De eerste wijn waarvan ik dacht: "WAUW, kan wijn zo goddelijk smaken" was L'Eglise Clinet Pomerol 1975. De laatste wijn waarvan ik dacht: "WAUW, kan wijn zo goddelijk smaken" was Château Lafite-Rothschild 1995, gisteren gedronken met vriendin en ouders bij etentje in De Kas. Nu perfect op dronk, kan nog vele jaren mee, maar of die nog beter wordt? Het was de mooiste fles uit mijn bescheiden voorraad, ga nu alvast nadenken over de wijn voor het 25-jarig jubileum.

Over restaurant De Kas is al veel geschreven, zeker toen het net open was. Het etentje is zeer goed bevallen, vooral door het gebruik van veel, superverse groente. Waar de bediening bij andere bezoeken nogal eens tegenviel, was het nu perfect. De BYO fles werd keurig opgevangen en op het juiste moment gepresenteerd in een Riedel karaf. Water en wijn bijschenken juist als dat nodig was. Een rondleiding door het kas-gedeelte van De Kas door de sommelier. En als klap op de vuurpijl werd ons een flesje TBA 1992 Weisser Burgunder van Wittman (Rheinhessen) aangeboden. Een jonge jaargang zie ik bij Dielen voor € 78,- per flesje staan! Uiteraard had hij eerder al een glaasje Lafite 1985 van mij aangeboden gekregen. Achteraf zag ik op de rekening dat er zelfs geen kurkengeld is berekend, zo kan het ook.

Samenvatting: het eten is niet goedkoop maar wel erg goed, de wijnkaart is overzichtelijk en met kunde samengesteld, de bediening vriendelijk en goed. Een aanrader!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Gefeliciteerd! Ik vind het knap. Zooooolang in de wijnelarij - en er dan nog zo fris en fruitig uitzien.

Anoniem zei

Grappig, die wijn heb ik ook nog liggen van hetzelfde jaar!
Mr. Cigar

Udo zei

Hey Mr. Cigar, zo'n flesje kost een paar centen, maar dan heb je ook wat! De vraagprijs is nu al tussen de €500,- en €900,- per fles...

Anoniem zei

Hebben we toen toch een goede investering gedaan!
Mr.Cigar