zaterdag, september 15, 2007

Pinotage

Sinds gisteren weet ik alles van pinotage, bij Lammershoek en Scali heb ik het hemd van het lijf gevraagd over dit druivenras. Dit alles met het doel om het door te vertellen aan Eric & Mariëtte, die dit jaar pinotage hebben aangeplant. Vanmorgen dus alles doorgenomen, met in het achterhoofd dat ze de komende jaren druiven aankopen om er zelf wijn van te maken. Pas over een jaar of 5 zijn de eigen stokken oud genoeg voor een eerste oogst. De truc is lage opbrengst en balans in de wijngaard. Met het wijnmaken zijn er ook een paar tips doorgekomen. Spannend hoe dat verder gaat.
Bij Scali kwam ik er achter dat zij ook chenin blanc Strawwine gemaakt hebben, dat ligt nu nog in het vat en ik heb het niet geproefd, maar wel leuk dat ook zij het proberen!

2 opmerkingen:

Robert Koopman zei

Valt dat dan niet onder bedrijfs-spionage?

In de Formule-1 kost dat gewoon 100 miljoen dollar.

Maar al die speciale wijnprojecten zijn wel interessant om te volgen.

Anoniem zei

Ben heel benieuwd naar die Pinotage-geheimen. Omdat ik - totdat ik de Scali dronk - nooit ècht overtuigd ben geweest van dit druifje. Vertel, vertel...

Groeten, Wim