maandag, september 17, 2007

Ondertussen, in de Elzas

Terwijl in Zuid-Afrika de boerewors op de braai wordt gestapeld (zie vorig bericht), is in de Elzas de oogst in volle gang. Dat lees ik niet in de krant, dat zag ik afgelopen weekend met eigen ogen. Biodynamische dominee Jean-Michel Deiss vertelde me over zijn kindjes (de druiven), de geboorte van een wijn (gisting) en de energie van zijn druiven en zijn wijngaard. Deiss loopt door de wijngaard, streelt de bladeren en praat met de planten en zo bepaalt hij of het al tijd is om te oogsten. Bij het tweede interview met de nuchtere wijnboer Philippe Klee stonden de vraagtekens op zijn voorhoofd toen ik hem naar het humeur van zijn druiven vroeg. Wat denken jullie, zijn dit gelukkige druiven?

3 opmerkingen:

Robert Koopman zei

Ik denk dat het gelukkige druiven zijn. Elke dag een beetjes persoonlijke aandacht is vast niet verkeerd voor ze.
Leuk dat iemand zo begaan is met zijn product.

Udo zei

het ziet eruit alsof ze elk moment te pakken kunnen worden genomen door een plukker, maar ik denk dat ze wel een gelukkig leven hebben gehad...

Anoniem zei

De dokter zegt: wellicht een gelukkig leven, maar wel een beetje ziekjes. Er is sprake van kalkchlorose en een overschot aan magnesium. De vruchtzetting was niet optimaal.
Groet, Ruud