zondag, januari 27, 2008

Het Experiment, literatuuranalyse

Ieder onderzoek begint met een goede literatuuranalyse. Dat staat in de literatuur. Wij zijn in ons enthousiasme direct begonnen met flessen verstoppen en hebben de boeken dichtgelaten. Stom! Want nu worden we er van alle kanten op gewezen dat er meer mensen zijn die dit experiment hebben uitgevoerd!

Uit 'Legendarische wijnverhalen':Kelderalternatief? (Gert Crum en Frank Jacobs):

Het is jaren geleden dat het experiment plaatsvond. Het initiatief wordt genomen door een Nederlandse wijnimporteur. Het experiment is geëvalueerd in restaurant De Bokkedoorns in Overveen. De uitslag blijkt verrassend, om niet te zeggen tegendraads. Waaruit bestaat het experiment?Van zes verschillende wijnen, waaronder Château Fortia uit Châteauneuf-du-Pape en Château Durfort-Vivens uit Margaux, worden zes flessen gekocht. De wijnen worden alle op een andere wijze bewaard. Een fles van elke soort gaat de koelkast in, een ander van elk belandt naast de verwarmingsketel. Weer zes verschillende flessen worden afwisselend in en naast de koelkast gezet. Zes andere flessen worden overgedragen aan de zorg van Peter Bruins, maître van De Bokkedoorns en een van de beste sommeliers van Nederland. Hij slaat de zes flessen op in de goed geoutilleerde kelder van het restaurant. Daar verblijven ze onder ideale omstandigheden en in alle rust. Nogmaals zes flessen komen in de achterbak van de auto van een vertegenwoordiger terecht. Ze zijn gedurende zes weken in die achterbak gebleven. Dag en nacht, bij koud en warm weer. Zowel tijdens ritten met hoge snelheid op de Nederlandse snelwegen – en natuurlijk ook tijdens het steeds weer optrekken en afremmen in de gebruikelijke files in ochtend- en avondspits – als bij tochten over kasseien en hobbelige achterafwegen hebben ze daar gelegen en geleden. Ze hebben in die tijd zo ongeveer het ergste meegemaakt dat een wijn kan overkomen. Geen enkele wijnliefhebber en verzamelaar wenst dat zijn kelderschatten toe.Vervolgens worden de flessen uit de mooie kelder, de bedompte achterbak, het verwarmingshok en de koelkast gehaald. Ze zijn in willekeurige volgorde en volslagen anoniem op tafel gebracht in De Bokkedoorns. Een deskundig proefpanel beoordeelt de wijnen blind in de veronderstelling dat de verschillen tussen de optimaal bewaarde wijnen en de andere gemakkelijk te proeven zijn. Tot grote verbazing van iedereen blijkt er nauwelijks verschil. Of toch wel, de mooiste wijn van de proeverij is er een die heel het land heeft doorkruist in de achterbak van de auto…

3 opmerkingen:

Robert Koopman zei

Ik blijf dit echt geweldig vinden!

Mijn wijnen liggen rustig en stil in mijn bijkeuken. De enige plek in huis waar ik er de ruimte voor heb.
In de winter is het er 10-12 graden en in een hete zomer wel 30 graden.
De droogtrommel die er ook staat maakt het af en toe lekker warm en vochtig.
Ik vond het maar niets dat mijn troetelkindjes zo moesten lijden, in de zomer stond ik met tranen in mijn ogen te kijken bij mijn wijnen.

Nu, door dit verhaal, ben ik geheel vrolijk. Het maakt helemaal niets uit!
Niks geen dure klimaatkast van 1500 euro of zelfs een nieuwe wijnkelder van 15.000-25.000 euro onder mijn huis.
Nee, gewoon een nieuw rek van 250 flessen ernaast zetten en genieten van de wijnen die ik kan kopen door deze enorme besparing!

Anoniem zei

We kunnen het onderzoeken en jouw bijkeuken ook bij het onderzoek betrekken. Met name de droogtrommel maakt het een aantrekkelijk laboratorium voor ons uiterst wetenschappelijke experiment. Idee?

Robert Koopman zei

Ik stel met groot plezier een stukje wijnrek schuin tegen over de wasdroger ter beschikking!
Zeker als dit experiment tot na de zomermaanden doort, dan zit er ook een echte warme periode bij!
De wasmachine zorgt onregelmatig voor de broodnodige trillingen in de ruimte.

Ik zal een foto maken van de locatie.