donderdag, januari 31, 2008

De tweede Private Reserve

Goede dingen duren soms lang. Bij de wijnreis in mei 2007 proefden we bij Culraithin een Bordeaux-blend die mij (en de deelnemers aan de reis) bijzonder aanstond. Het was een blend speciaal gemaakt voor een Amerikaanse afnemer. Aangezien ik toen al rondliep met het idee van private reserve's, ging er meteen een belletje in mijn hoofd af: hebben die wijn! De exacte blend was niet te krijgen, maar samen met de wijnmaker gingen we aan de slag en we maakten er een die in mijn ogen nog beter is. Toen ik in september weer bij de winery was kon ik het gebottelde eindresultaat beoordelen: mjammie! Dat het dan nog máánden duurt voordat de wijn daadwerkelijk in de opslag staat is wat frustrerend, maar nu is het zover: Culraithin Private Reserve 2005 is hier. De blend bestaat uit: 60% Cabernet Sauvignon, 23% Merlot, 13% Cabernet Franc en 4% Petit Verdot. Deze tweede WineMatters Private Reserve heeft 24 maanden gerijpt in Frans eiken. Nu laat ik de wijn nog een paar weekjes tot rust komen en na de komende reis zet ik hem in de nieuwsbrief.

Geen opmerkingen: