maandag, december 31, 2007

Terugblik op 2007

Weer een jaar voorbij gevlogen, tijd om even terug te kijken. Het eerste volle jaar van WineMatters is zeer goed verlopen, uiteindelijk heb ik ongeveer 35% meer omzet gehad dan ik eind vorig jaar had gedacht. Daarmee kon ik de boterhammen dun beleggen en en bleef er geld over om af en toe leuke uitstapjes te maken. Komend jaar wil ik 25% meer verkopen en zodoende een min of meer normaal salaris uit het bedrijfje halen.

Wat waren de hoogtepunten in 2007:
in januari had ik een ongeluk met een vervangende bestelauto, om het jaar eens slecht te beginnen. De volgende dag was gelijk een van de (wijn)hoogtepunten van het jaar. Een proeverij met waanzinnig veel topwijnen, waaronder een Petrus 1989. Later die maand een proeverij met 20 Gaja wijnen en een Magnumproeverij (38 wijnen uit een magnumfles). Op deze weblog hield Eric een oogstverslag bij.
Februari begon met het te koop zetten van mijn appartement en het organiseren van een wijnreis naar ZA die binnen mum van tijd 'uitverkocht' was. Een aantal Perswijn panelproeverijen gedaan met prachtige witte Bourgogne's. De thuisproeverijen die ik zelf gaf waren zeer succesvol.
In maart kwam een nieuwe wijn binnen: Scali. Halverwege de maand proefden we Kaapse Prut bij een ZA promotie, wat later geresulteerd heeft in SAT als goede klant. Samen met Frank Jacobs gaf ik een proeverij van Zuid-Afrikaanse topwijnen voor de VVN. Eind maart was het appartement verkocht.
April begon met een proeverij in de Heineken Music Hall met een optreden van Marco Borsato. De eerste flessen chenin blanc 2006 met glazen stolpje (vino-lok) kwamen binnen (in 9 maanden de hele oogst verkocht). In de Telegraaf werden twee Winematters wijnen aanbevolen en de ene proeverij volgde na de andere. De belangrijkste was Ontdek de Nieuwe Wereld van Perswijn, waarvoor Paul en Anna Kretzel van Lammershoek overkwamen.
Mei was de maand van de eerste wijnreis, met 11 wijngekken door de Weskaap trekken van winery naar winery.
Juni begon met een wedstrijdproeverij, de Grand Prix Saint Hubert. Na lang beraad kochten we een oud tweedehandsje, een Kever van 40 jaar oud. Hoogtepunt van de maand was het 'Groot Parys' diner in Blaricum.
Op 2 juli is mijn vriendin Sabina jarig en dat vierden we met een lekker etentje. Halverwege de maand was er een stormachtige proeverij en winemakersdiner in Haarlem. In het Parool stond een zeer positief artikel over Groot Parys, waarna de bestellingen binnenstroomden.
Tot mijn grote verrassing bleef de drukte aanhouden in augustus. Nieuwe wijnen blijven binnenkomen. Bij Groot Parys is er pinotage aangeplant, bij Buck's Ridge is de totale oogst naar de knoppen door een bottelfout. Enkele WineMatters wijnen zijn verkrijgbaar bij het romantische kasteel Engelenburg.
De eerste september werd gevierd met een geweldig etentje in De Kas, een fles Lafite 1995 ging open om te vieren dat ik 20 jaar in het vak zat. Als jurylid voor de Nederlandse Wijnkeuring proefde ik nogal wat Nederlandse wijnen. De Open Dag van WineMatters was redelijk succesvol en ik organiseerde een Nieuwe Wereld proeverij met veel topwijnen. Ik ging twee weken naar Zuid-Afrika en Sabina een paar daagjes naar de Elzas en een week naar Amerika. Lammershoek stond in het Volkskrant Magazine. Met vader en moeder 700 kistjes wijn ingepakt.
Oktober begon goed met een bezoek aan een wijnbeurs in Londen, maar de maand kreeg een zwarte rouwrand doordat de opa van Sabina op 12 oktober overleed. Eerder dit jaar (12 januari) overleed haar oma. Bevan Newton Johnson kwam over en we organiseerden een diner en drukbezochte proeverij.
In de november editie van Perswijn stond een groot artikel van Rene van Heusden over WineMatters met flink wat orders tot gevolg. Vele proeverijen begin oktober, een voor 85 mensen, een record. Hubrecht Duijker schreef het Financiƫle Dagblad over Groot Parys.
De maand december begon lekker met een wilddiner en het jaarlijkse paneleten bij Perswijn. Proeverijtjes waren er ook, bij een vrouwenvereniging, in een tent en een voor studenten. De weken voor Kerst waren superdruk, vooral met bezorgen van de bestellingen. De opslag staat weer nokkievol, terwijl er zoveel is uitgegaan!

Als ik het allemaal op een rijtje zet is er echt veel gebeurd en georganiseerd. Komende maanden ga ik dat weer doen, heb er nu al zin in!

Geen opmerkingen: