zaterdag, januari 05, 2008

Ondernemen

De eerste week van januari is altijd rustig en dan is er tijd om administratie te doen. Nu ik een vol jaar ondernemer ben valt het me op dat er van alle kanten betaald moet worden voor zaken waar je tevoren niet bij stilstaat of die tegenvallen.

Ik denk terug aan de onverwachte invoerrechten op olijfolie ter bescherming van de EG-markt. Of aan €671,- die ik mocht betalen als bijdrage Zorgverzekeringswet, naast zo'n €1.300,- aan de zorgverzekeraar. De accountant die zonder specificatie van gewerkte uren €800,- factureert voor werkzaamheden. Bijdrage's voor vage (semi-)overheidsinstellingen zonder dat je er direct wat aan hebt. Een vervoerder die €93,31 durft te vragen voor het vervoeren van 1 pallet wijn binnen Nederland. Voor het doen van de maandelijkse accijnsaangifte mag ik €760,92 per jaar betalen. Een advertentie die door een communicatiefout van mij ongewild wordt geplaatst en waar ik €1.200,- voor mocht betalen. Na mijn opmerking dat de advertentie de helft kleiner was dan ooit aangeboden en veel soebatten, werd de rekening gelukkig ook de helft kleiner.

Zo kan ik nog even doorgaan of beginnen over de administratieve lasten. Dat doe ik niet want uiteindelijk besef ik dat dit er allemaal bijhoort. En ben ik in de gelukkige omstandigheid dat er zelfs na die tegenvallers nog geld is overgebleven om de normale rekeningen te betalen. Dit jaar moet ik gewoon meer omzet maken en de kosten in de hand houden en dan is het de bedoeling dat er geld overblijft om te investeren of gewoon op vakantie te gaan!

1 opmerking:

Robert Koopman zei

Welkom in de wereld van de regels en de regels en de regels ne de regels en de regels....