zaterdag, oktober 21, 2006

Daar word ik stil van

Een stuk op het prikbord:

Proeverij WineMatters in Leiden 15-10-2006

Zondagmiddag 15 Oktober naar één van de geplande proeverijen van de ons welbekende Udo Goebel in Leiden geweest. Ongeveer drie jaar geleden had ik op een grote PR manifestatie in het Oosten des lands voor de laatste keer op grote schaal Zuid Afrikaanse wijnen geproefd. Daar werd heel gewichtig over gedaan. De wijnen hadden prijzen die opliepen tot € 40,- à € 50.-. Die prijzen waren indrukwekkend maar van de wijnen werd ik niet echt blij. Wijnen die het echt helemaal van hun vinificatie moesten hebben. Iets van “terroir” was er nog niet of nauwelijks te proeven.
Met de proeverij van WineMatters kreeg Zuid Afrika bij mij een herkansing.Ik vond het Zuid Afrika assortiment van WineMatters verrassend. Udo heeft gekozen voor natuurlijkheid, karakter, originaliteit en terroir. Een assortiment dat met zorg en liefde is samengesteld en waaruit blijkt dat Udo een vakman is. Hij laat ook zien dat wijnimporteren een vak is.Hij toont ook dat je voor er één wijn of wijnhuis in je assortiment komt je eerst een grote reeks wijnen geproefd moet hebben, om uiteindelijk die wijn over te houden waar je helemaal achter staat. Stuk voor stuk zijn de Zuid Afrikaanse wijnen van WineMatters aanvullingen op elkaar. Aanvullingen in intensiteit, aanvullingen in karakter en aanvullingen in manier van vinificatie.In totaal zijn er zo’n 30 wijnen te proeven. 13 witte wijnen, 16 rode wijnen en twee dessertwijnen. Bij de witte wijnen was ik verrast door de serie Sauvignonwijnen. Black Oystercatcher uit Elim blijft me het beste bij. Het Chenin blanc tweetal van Groot Parys uit Paarl was ook heel goed. Een andere stevige Zuid Afrikaanse harmonische visie op Chenin blanc.
Bij de rode wijnen was ik onder de indruk van de Lammershoek roulette rouge uit Swartland, Radford Dale Shiraz Viognier, de drie wijnen van de Grangehurst serie uit Stellenbosch, de TMV serie uit Tulbagh.De Strawwine en Cape Vintage LBV van Lammershoek vond ik curieus maar was er toch iets minder van onder de indruk dan de witte en rode wijnen.

Ik raad iedere wijnliefhebber aan om één van de nog komend proeverijen van WineMatters te bezoeken. Udo importeert wijnen die in iedere kwaliteitswijnkelder thuishoren.
Udo, complimenten en succes.

Sjaak Kaptein

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Udo, leuk om te lezen dat een oudleraar van jou zo tevreden is over zijn leerling!
Geub

Anoniem zei

Das een veer van het formaat waar een normaal mens toch enkele maanden incontinent van kan raken. Mooi compliment.