maandag, januari 25, 2010

Laatste lootjes

Sabina is heel streng tegen me. Elke keer als ik even wat anders doe dan leren kijkt ze me streng aan en binnen notime moet ik weer verder leren. Vandaag is de laatste dag dat ik nog echt tijd heb voor de boeken. Morgen nog een oefensessie voor het proeven en overmorgen lesgeven in Utrecht.

Wat kan ik donderdag verwachten?
Nou voor het proeven een vraag als deze:

De wijnen 4, 5 en 6 zijn mono-cépages van hetzelfde druivenras. Beantwoord de volgende vragen.

A. Noem het druivenras en geef argumenten. Betrek alle wijnen in uw argumentatie.
- 15 punten

B. Noem per wijn de streek van herkomst. Geef argumenten voor uw keus.
- 30 punten (10 punten per wijn)

C. Beschrijf kwaliteit, ontwikkelingsstadium en bewaarpotentieel voor elke wijn.
- 30 punten (10 punten per wijn)


Voor de theorie een vraag als deze:

Casus 1
De kwaliteit van wijndruiven op het moment van de oogst wordt traditioneel uitgedrukt in het suikergehalte. Voor blauwe druiven kan men naast dit basisgegeven ook andere rijpingsindicatoren aangeven. Voor een goede beoordeling van de kwaliteit van de blauwe druivenoogst kan een moderne wijnmaker hier rekening mee houden. Beantwoord op beknopte wijze de volgende vragen:

a. Geef de rijpingsindicatoren weer en omschrijf hun bestanddelen
b. Beschrijf de kwaliteitsinschatting per rijpingsindicator.


Ik wens mezelf veel succes...

1 opmerking:

Martine zei

Ik wens je ook succes...
Groeten,
Martine