dinsdag, maart 20, 2007

Grrrr

Regelmatig wordt er op het Prikbord of andere plaatsen denigrerend of negatief geschreven over Nieuwe Wereld wijnen. Dat doet soms pijn en ik ben er wel eens boos over. Vaak komt de kritiek van mensen die vasthouden aan wat ze kennen uit Frankrijk of Duitsland of andere Europese landen. Dat zullen ongetwijfeld mooie wijnen zijn, maar ze vergeten dat het grootste deel wat in de grote wijnlanden (Frankrijk, Italië en Spanje) wordt gemaakt simpele slobberwijnen zijn. En dat ze in de Nieuwe Wereld in het maken van dat soort wijnen beter zijn. En het meest ergerlijke is dat ze niet het bestaan weten van wijnen met terroir invloed, met passie en kunde gemaakt. Niet alleen uit Zuid-Afrika waar ik dan een beetje thuis ben, ook uit Australië, Chili etc.
Zoek ze eens op, probeer ze!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Udo, ik denk dat de juiste aanpak is: Niet terug blèren, maar met kracht van argumenten proberen te overtuigen en steeds maar weer het positieve verhaal vertellen. Jasper heeft op het wijnprikbord ook een aardige gezet: "En je afstapt van het idee dat 25 euro voor een Bordeaux goedkoop is en 25 euro voor een Zuid-Afrikaan duur, maar dat is een kwestie van genoeg kwaliteitswijnen tegenkomen"
Geub

Robert Koopman zei

Beste Udo,

Uiteraard weet ik hoe je hiertoe komt. Probeer het volgende met die meneer af te spreken: jij stuurt je mooiste fles NW naar hem toe en jij krijgt dan een mooie wijn uit Geneve terug.

Heb ik ook gedaan, het is een zeer betrouwbaar adres. Een bijzonder vriendelijk iemand ook trouwens. En zoals zovelen in mijn wijnwereld, ik ken hem niet persoonlijk.

Ik vroeg hem laatst nog een gunst. Mijn neefje (6 jaar) is helemaal gek van Bob de Bouwer-achtige machines, die meneer is werkzaam bij een bedrijf die dat soort machines in MEGA-formaat bouwt. Ik kreeg een heel pakket met foto's van hem cadeau.