woensdag, april 01, 2009

Vinologie

Les 9 staat op het programma. Voor de studenten Vinologie op het TIO wel te verstaan. Duitsland en overig Europa ga ik behandelen, maar wel in sneltreinvaart, want ik wil ze ook een toets geven zodat iedereen gaat schrikken van het niveau op het tentamen. De studenten hebben het namelijk druk en leren nauwelijks uit het boek. Het theoretisch deel gaat naar verwachting niemand of slechts een enkeling halen. Voor het proefgedeelte heb ik meer vertrouwen, ik zal duidelijke wijnen neerzetten. Dit gaan we zo meteen proeven:
1 Grüner Veltliner Steinfeder Oostenrijk 2007
2 Riesling Mosel Classic Duitsland 2007
3 Chardonnay reserva Argentinië 2007
4 Merlot Chili 2008
5 Pinot Noir Bourgogne Vieilles Vignes Frankrijk 2007
6 Shiraz Chili 2007
extra wijn Retsina Griekenland SA
Options Game Eiswein rosé Duitsland 2007

Ben zelf vooral benieuwd naar de laatste wijn, dat heb ik zelf ook nog nooit geproefd!

1 opmerking:

Jacob Molendijk zei

Beste Udo,
een Riesling Mosel Classic als duidelijke wijn neerzetten is discutabel. Dit door het DWI voor de internationale markt ontwikkelde smaakprofiel is inmiddels een typisch supermarkt produkt geworden. Hij wordt droog genoemd terwijl hij het niet is.
Ik zou mij eerder een gutsriesling trocken van een individuele wijnboer als typisch voorbeeld van een Duitse riesling kunnen voorstellen.

Groet, Jacob Molendijk