dinsdag, november 28, 2006

Chat.9

Elke dinsdagavond proef ik in het panel van het wijntijdschrift Perswijn. Vanavond stonden er 24 heftige Chateauneuf-du-Pape's op tafel. Er wordt wel eens geklaagd over het alcoholpercentage van Nieuwe Wereld wijnen, maar in de zuidelijke Rhône kunnen ze er ook wat van. Het laagste was 14%, gemiddeld 14,5 en een enkele zelfs 15%. Soms geeft dat een branderig brandewijn gevoel, jammer. De absolute winnaar was een voor mij onbekende wijn: Saint Cosme 2003 van importeur Colaris (euro 32,50), die de hoogste score van 5 sterren kreeg. Als ik die prijs vergelijk met mijn eigen Zuid Afrikaanse Rhône blends dan is dat wel erg duur, maar ik moet het toegeven, de wijn was zeer fraai.

1 opmerking:

Anoniem zei

Als klant zijnde, van de door jouw genoemde importeur, is Saint Cosme mij wel bekend.

Deze, door jou beschreven, C9dP behoord tot een van de betere wijnen uit de zuidelijke Rhôneregio.

Maar ook bij "gewone" Rhônewijnen stijgt Saint Cosme ver boven de middelmaat uit.

Ik schreef afgelopen september over hun CdR "Les Deux-Albion", zie: http://www.wijnerij.web-log.nl/wijnerij/2006/09/geproefd_zaterd.html

Ed