zaterdag, oktober 18, 2008

Zeldzaam flesje

Op een van de laatste dagen van de wijnreis bezocht ik een van de leukste wijnwinkels van Zuid-Afrika: Wine Village in Hermanus. Ik zocht wat speciaals om mee te nemen naar Bevan Newton Johnson, bij wie ik 's avonds ging eten. Achter in de winkel zag ik een kistje met nog één fles er in. De ogen werden groot, de creditcard brandde in de kontzak. De zeldzaamste en meest besproken witte wijn van Zuid-Afrika lag me aan te lachen: Mrs Kirsten 2006 van de befaamde wijnmaker Eben Sadie.

Chenin van een 100 jaar oude wijngaard, opbrengst 6 hl/ha, slechts 800 flessen. En niet onbelangrijk: de duurste witte wijn ooit in Zuid-Afrika gemaakt met een prijskaartje van R870 (€75,-) per fles. Die ging dus mee en werd blind ingeschonken voor Bevan. Reducerend en deducerend kwam hij tot chenin van een topwijnmaker: Eben Sadie, Chris Mullineux of Adi Badenhorst. Bij onthulling kon hij maar niet geloven dat ik deze fles had meegenomen, een fles waar hij de week ervoor nog vol ontzag over had gesproken, maar (uiteraard) nog nooit geproefd. En was het bijzonder? Absoluut, wat een kracht en wat een complexe smaak. Wellicht nog het meest te vergelijken met Scali Blanc, maar dan nog net wat bijzonderder. Wel een factor 5 duurder, maar dat heb je met zeldzame flesjes!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Eben Sadie maakt niet alleen schitterende Zuidafrikaanse wijn (waar kan je trouwens die Mrs Kirsten in Europa kopen?), maar ook hemelse Spaanse! Probeer de Dits del Terra maar eens...

Udo zei

800 flessen van gemaakt, dus niet in Europa te koop en inmiddels denk ook niet meer in ZA