donderdag, mei 08, 2008

Lekker in de zon

Een citaat van wijn.org: "Om van de rijke complexiteit van goede en/of dure, oudere wijnen te genieten hebben de flessen rust nodig: donker, stabiele temperatuur, niet te droog, niet te nat, frisse lucht, geen tocht."

Hoe warm is het op het balkon? Of in de tuin? Ons balkon ligt op het zuid-westen, de zon schijnt er nu volop. Schutting links en muurtje rechts, dus er waait geen verkoelend zuchtje wind, helemaal niks. Ik schat dat het er best 25 tot 30 graden kan worden vandaag. En tussen de geraniums en de tuinstoelen staan ze nog steeds, pal in de zon: een fles Groot-Parys en een fles Amehlo rood. Ze maken deel uit van ons wijnexperiment, waarin we willen zien (en proeven!) wat de invloed van zon en warmte op een fles wijn is. Controleflessen hobbelen mee in de bestelauto, staan naast bij de stofzuiger in de benauwde stokhok en liggen bij hun vrienden in het wijnrek.

In januari gaan ze open, wie proeft mee?

2 opmerkingen:

Robert Koopman zei

In mijn wijnrek ligt ook nog een controle-fles te wachten!

Mijn wijnrek staat in de bijkeuken, met wasdroger, en is in de winter rond de 12 graden maar in de zomermaanden kan het er wel 30 graden worden....

Ohja, al mijn wijnen hebben daar dus "last" van.
Behalve die in de koelkast mogen liggen natuurlijk.....

Anoniem zei

nee, dank je, oxidatie genoeg hier.

kwam nog wat verloren flessen tegen, wist niet dat ik ze nog had!
Lekker toch zo verassing, maar ja na 5 maanden bij een keine geiser te hebben gestaan, kan ik er beter azijn van maken over de sla. Dan heb ik er nog wat aan.

saludos, Ruud El Molar Priorat Catalunia.